Monday, July 12, 2010

Friuli. Dag 13. Aquileia en Grado

Omdat het vandaag eigenlijk te warm is om in de stad te blijven, trekken we er met de auto (met airco) erop uit. Vandaag staan Aquileia en Grado op het programma.
Aquileia is al meer dan 2000 jaar oud en ligt op een klein uurtje rijden van Triëst. Op de kustweg richting het noorden worden we ingehaald door een auto die daarna voor ons gaat rijden en direct flink afremt. Wat een prutser denk ik nog en ik ga naar links om deze 'chauffeur' weer in te halen. Driftige armgebaren maken mij aan het twijfelen en ik rem weer af en om dat moment passeren we een paar agenten die bezig zijn met een snelheidscontrole. Met dank aan de onbekende automobilist rijden wij nu niet te hard.
In Aquileia zijn verschillende opgravingen te bezichtigen, maar de meeste aandacht trekt toch wel de Basiliek. In de basiliek zijn mooie mozaïeken blootgelegd en vanaf een glazen vloer kun je ze goed bekijken en ook mooie foto's van maken. Het enige nadeel is dat het zo te zien ook een favoriete schoolreisjesbestemming voor de lagere scholen is.




















Naast de basiliek staat ook een enorme toren en als je naar boven wilt klimmen moet je wel toegang betalen. Ik schat in dat het toch al gauw tien minuten klimmen is en ik sla dit keer dus maar over. Achteraf gezien een juiste keuze want het is nu ongeveer 11 uur 50.

Van Aquileia rijden we door naar Grado. Tussen het vaste land en Grado ligt een lagune en het ziet er een beetje uit als een waddeneiland, met één verschil, hier is een dijk die Grado met het vaste land verbindt. Ik ben even afgeleid door het mooie uitzicht en ik heb gemist hoe hard je hier mag rijden, ik rijd dus maar niet te snel en uiteindelijk arriveren we toch ook in Grado.
We willen eerst ergens in het centrum parkeren, maar de parkeermeters lusten de euro's erg graag, dus rijden we een stukje door waar de meters minder honger hebben. We moeten dan wel een stukje lopen, maar het is vandaag echt heerlijk weer, we hopen zelfs nog tijd over te hebben voor een bezoekje aan het strand.
Het is wel inmiddels lunchtijd en vlak naast een opgraving vinden we een lekker plekje.



































Best mooie stad eigenlijk, er staan ook voldoende oude, indrukwekkende gebouwen.
















Vlak bij het strand in onderstaande tekening in het marmer aangebracht. Staat hier voldoende informatie op om te weten waar ik nu precies sta?
















Al met al een mooie stad waar we veel langer rondlopen dat verwacht. Eigenlijk hebben we helemaal geen tijd meer om naar het strand te gaan. Bovendien is het best hard gaan waaien en het strand nodigt niet echt uit.
















Dus houden we nog wat tijd over om te shoppen en daarna rijden we terug naar Triëst.

2 comments:

Theo said...

Kiezelstrand? Wel grappig dat jij ook nog 's bijna gepakt zou worden voor te hard rijden!

Rudi Boer said...

Ook zandstrand, maar dit was de mooiste foto. En toch eens uitzoeken of ik de reacties hier ook kan editten.