Sunday, January 01, 2023

Capodanno in Nettuno

Dit jaar ben ik voor het eerst in Italië tijdens Capodanno, oftewel de jaarwisseling. Wat is mij opgevallen? Het belangrijkste verschil met Amsterdam is dat er in de dagen voor oud-en-nieuw nauwelijks vuurwerk wordt afgestoken. Een enkele keer per dag hoor je een knal of eigenlijk een knalletje vergeleken met de bommen die afgaan in Amsterdam.

Op oudjaarsavond hoor ik eigenlijk het eerste serieuze stuk vuurwerk afgaan rond een uur of negen in de avond. Ik weet natuurlijk niet hoe het in grotere steden in Italië is, maar dit is wel een stuk fijner dan in Amsterdam.

Om 23.30 zijn we in het centrum van Nettuno en er zijn best wel veel mensen op straat en er wordt al wat vuurwerk afgestoken, maar nog niet echt veel. Pas na middernacht begint het spektakel. Zeker wel 20 minuten lang wat knallen en wat vuurpijlen die de lucht in gaan. En het is nog gelukt om er een foto van te maken ook.


Verder voornamelijk een gezellige sfeer.






 

 

 

 

 

Op 1 januari is er zowaar een nieuwjaarsduik. Bij 15 graden en een lekker zonnetje is dat natuurlijk anders dan in Nederland waar het soms een stuk frisser is. Ik denk dat er toch zo een 50 mensen het water in renden. En de reddingsdienst lag klaar om de eventueel door de kou bevangen deelnemers te redden.

 

 


1 comment:

Hans said...

Dat is een hele verlichting! Ik zou zeggen: stel in NL een algeheel verkoopverbod in, alleen nog op door de gemeente geregelde plekken een show. Maar dat stuit natuurlijk op tegenstand van de verdedigers van onze "cultuur".