Zaterdagochtend ben ik al vroeg bezig met de voorbereidingen, fototoestel klaar, GPS-tracker klaar, blikje op de buienradar, blik op de andere weerkaarten en zo rond 10 uur lijkt het wel alsof het licht in Amsterdam wordt uitgedaan. Donkere wolken drijven over en de regen komt met bakken tegelijk naar beneden. Zeker een plaatselijk buitje en in Lelystad zal het wel zonnig zijn. Onderweg naar Lelystad kom ik in een stevige regenbui terecht en het asfalt van de A6 is nauwelijks meer te zien. Is dit echt wel vliegweer voor een Cessna 172P? Om 11.00 is het in Lelystad nauwelijks beter weer en het vliegweer lijkt nog ver weg. Maar een half uurtje later schijnt de zon weer en we kunnen op weg.
Tanks zitten nog vol genoeg en we taxiën richting de startbaan. Maar dan komt er een tegenligger aan.
De Cessna heeft geen achteruit maar we hebben ook geen idee welke kant deze DC-3 op wil, dus we keren om en geven zo de ruimte aan deze kist. Bij de tweede poging hebben we vrij baan en staan al vlotjes bij het begin van de startbaan. Vanwege het weer is het erg rustig en zodra Hans de checklist heeft gedaan, stijgen we op richting het zuiden. Linksom het circuit uit richting Harderwijk. Het Dolfinarium blijft toch altijd goed herkenbaar.
Vanaf Hardewijk op koers 130 vliegen we recht op Apeldoorn af. Voor Apeldoorn beetje rechts aanhouden en dan over de A1 (maar dan op 800 feet) richting de A50 en bij afslag 21 naar links, daar begint het circuit van vliegveld Teuge. Na een nette landing en het betalen van de landingsrechten, drinken we een drankje bij Restaurant Take Off Teuge. Het is gezellig druk, want je kunt hier vandaag een rondvluchtje maken in een Antonov AN-2T.
Omdat het weer er nu wel aardig uitziet, maar op de buienradar er alweer stevige buien aankomen, slaan we de lunch maar over en vertrekken snel richting Lelystad.
met een wat noordelijker koers komen we weer mooi boven Harderwijk uit. Vanaf dit punt kan Hans de approach wel ongeveer dromen en binnen een paar minuten raken de bandjes het asfalt. Snel even helpen om de PH-LFA in de hangar te plaatsen en de gigantische deuren kunnen dicht. Net op tijd, want vijf minuten later komt de regen weer met bakken uit de lucht. We hebben geluk gehad.
No comments:
Post a Comment