Tuesday, August 10, 2010

Friuli. De restaurants. Deel 2.

En dan nu het tweede deel van de restaurants, we zijn inmiddels in Triëst aangekomen en na een week weten we het zeker: Ook hier kun je heerlijk eten!

13 - Birreria-Osteria Foraperfora
Via Cadorna 10, Triëst
Onze eerste avond in Triëst, waarschijnlijk was ik nog zo onder de indruk van deze stad, dat ik helemaal vergeten ben wat ons voorgerecht was. Ik weet nog wel het hoofdgerecht: gnocchi met goulash. Nu is gnocchi zeker niet mijn favoriet, maar hier zo dicht bij het voormalige Yoegoslavië, wilde ik de goulash wel proeven. De goulash smaakte lekker en met een enorm bord vol was er echt geen ruimte meer voor een toetje. Voor drie personen koste dit 55 euro.

14 - Da pepi
Via della Cassa di Risparmio, Triëst
Eén van de beroemde buffetten in Triëst. Hier draait het om zuurkool in combinatie met vlees. Het vlees wordt op verschillende manieren bereid en we kiezen voor een bordje met van alles wat. Het ene stuk vlees is wat lekkerder dan het andere en bij een tweede keer zou ik alleen de lekkere stukken bestellen, maar bij de eerste keer weet je natuurlijk nog niet welk vlees het lekkerst is. De zuurkool is ook lekker, alleen is het wel apart om deze, in onze ogen, wintergroente op een terrasje in de zon bij 25° te eten. Het grote glas bier  compenseert dat weer een beetje. De pikante mierikswortel (horseradish, rafano in het italiaans) is hier echt pikant, dus niet teveel er op laten raspen door de ober. Prima plekje voor de lunch en voor drie personen kostte het ons 57 euri.

15 - La tecia
Via San Nicolo, Triëst.
Grappig hoe je van sommige restaurants bijna niets onthoud, misschien toch maar schrijfblokje gaan gebruiken of ook van het eten foto's gaan maken. Wie weet gaat de kok dan wel beter zijn best doen. Het enige dat ik nog weet is dat we lekker buiten op het terras zaten, dat de twee jongens in de bediening erg jong en onervaren waren, maar wel erg enthousiast. Als vooraf hebben we vast wat lekkere vleeswaren genomen en mijn hoofdgerecht was de specialiteit van het huis. Maar wat dat precies was, dat ben ik dus echt vergeten. In ieder geval was het allemaal prima in orde, want slechte dingen blijven toch beter hangen.

16 - Trattoria Alla vittoria
Via della Corta, Grado.
In de badplaats Grado vinden we een leuk terrasje in een rustig deel van Grado. Geen auto's, geen brommers, heerlijk rustig. Omdat we met dit warme weer wel trek hebben in een wit wijntje, nemen we als voorgerecht vis. Verschillende visjes, gemarineerd in verschillende kruiden en overgoten met een lekkere olijfolie. Met een stukje brood en glaasje wijn, smaakt dat echt naar vakantie. Teveel vis is natuurlijk ook niet goed, dus neem ik als primo een penne met tomatensaus (al ragu pomodoro) en gelukkig kun je hier ook nog wel witte wijn bij drinken. Ja en voor slechts 39 euri voor twee is dit toch wel echt genieten.

17 - Siora Rosa
Piazza Hortis 3, Triëst.
Er zijn maar weinig restaurants hier in Italië met een webzijde en ook van Siora Rosa is er geen één te vinden. Net als Da Pepe (nr.14) is dit ook een buffetrestaurant. We kiezen hier voor weer de zuurkool met vlees en mosterd en mierikswortel en bier. Het zetmeel ontbreekt een beetje, maar dan kun je wat meer vlees eten. Dit schijnt echt triesteins te zijn, maar ik zie toch voldoende ingrediënten die je nederland ook wel samen op één bord kunt tegenkomen. Ik voel me ook helemaal thuis hier in Triëst!

18 - Fattoria/Osmiza
Sgonico.
Dit is eigenlijk niet de naam van het restaurant, maar Osmiza geeft aan wat voor een soort restaurant het is. Een osmiza is een plek waar je vlees, kaas en wijn kunt kopen en proeven direct bij de boer aan huis. Dit is uitgegroeid tot eenvoudige restaurants zonder veel opsmuk. We hebben deze plek gevonden dankzij Chiara, onze lokale gids hier in Triëst en deze osmiza bevindt zich in Sgonico, een plaatsje tussen de Golf van Triëst en de Sloveense grens. Osmizo komt ook van het Sloveense woord osmica.
Omdat het mooi weer is, gaan we ergens in de tuin zitten, gelukkig wel in de schaduw, want zo zonder wolken is de zon best wel sterk. We kiezen voor de specialiteit van het huis: een antipasti misti. Dus we genieten weer van vleeswaren, groenten, kazen, olijven en brood. Daarbij natuurlijk een rode huiswijn, die wat zurig smaakt en water die, zo te proeven uit een natuurlijke bron komt. Verder is het allemaal erg simpel. Geen borden (je kunt het brood min of meer als bord gebruiken), geen bestek (enkel wat cocktail prikkertjes) en één glas per persoon. Allemaal best wel een bijzondere ervaring die echt wel de moeite waard is. Wij hebben in ieder geval heerlijk gegeten.

19 - Buffet Alla marina
Via manzoni, Muggia
We zijn nu in Muggia dat is ten zuiden van Triëst en vanuit het restaurant hebben we over het water zicht op Triëst, maar dan wel het deel waar de industrie is gevestigd. We zijn in een visrestaurant dus kiezen we voor vis. Vooraf krijgen we wat dingetjes waar veel paneermeel over zit, zodat je de vis niet zo proeft en daar zitten ook nog wat 'noorse' garnalen bij die echt geen enkele smaak hebben. Daarna een hoofgerecht met gefrituurde visjes. De visjes zijn allemaal door een beslag van bloem gehaald zodat je vis nauwelijks meer proeft en je merkt door het beslag ook niet zo dat er bijna geen vis inzit. Komt hier het woord verbloemen vandaan. Uiteindelijk voor ons drieën 85 euri, dus in verhouding tot de meeste andere restaurants deze vakantie, ook nog aan de prijs.

20 - Een restaurant ergens in Triëst.
We worden vandaag meegenomen door Alfredo en Arianna van koffieproducent Inpunto naar een restaurant met specialiteiten uit Puglia. We hebben zo onze best moeten doen om Arianna niet kwijt te raken in het drukke verkeer, dat we eigenlijk geen idee hebben waar we precies zijn. Als voorgerecht nemen we weer van alles wat en met name de superverse mozzarella was geweldig. Alleen hiervoor zou ik er nog een keer naar toe gaan. Daarna een lekker bordje pasta met courgettes, heerlijk zo'n simpele en heerlijke lunch.

En dan zijn we alweer op de terugweg naar Amsterdam, maar ook tijdens onze tussenstop in Bolzano zijn we lekker uit eten geweest.

21 - Taverne del golfo
Piazza Umberto, Longarone.
Zomaar ergens onderweg van Triëst naar Bolzano. Nadat we de auto eten hadden gegeven, is het tijd voor ons zelf. Na het gebruikelijke voorafje met de verschillende vleeswaren, als tweede gerecht een bordje met groene spatzel met een pittig sausje van spekjes en wat andere ingredienten. Weinig mis mee en zo slecht is het restaurant zeker niet, want er zitten heel wat lokale mensen die hier ook komen lunchen.

22 - Vogele
Goethestrasse 3, Bolzano.
Zo weer eens een restaurant met een webzijde. Dit restaurant is verspreid over een aantal etages in de statig huis in Bolzano. Op elke etage zijn een aantal kamers waarin weer een aantal tafels staan. We zitten in een kamer met vier tafels, maar er is maar één andere tafel in gebruik en we zitten dan ook heerlijk rustig. Op de kaart staat bruschette en omdat ik dat de hele vakantie nog niet heb gegeten, moet ik dat nu wel bestellen. En de bruschette is erg lekker. Daarna slaan we de primo over en neem ik een stukje rundvlees als secondo. Een erg lekker mals stukje vlees met een lekker sausje. Echt heel erg lekker en inclusief een lekker flesje rode wijn kost dit alles nog geen 90 euro. Met stip het beste restaurant van deze vakantie!

23 - Casa al torchio
Via museo 2, Bolzano
De laatste avond in Bolzano en dit restaurant zit op de eerste verdieping. We kunnen eten, maar moeten wel binnen 1,5 uur weer vertrokken zijn, maar dat zou toch moeten lukken. En inderdaad, zelfs zonder ons al teveel te haasten, lukt het ons om op tijd klaar te zijn. Ik weet niet meer precies wat we gegeten hebben, want onze aandacht werd getrokken door een groep jonge dames die aan het 'vieren' waren dat één van hun in het huwelijksbootje zou gaan stappen. Wat ik nog wel weet is dat we wilden betalen en met de rekening in de hand zaten te wachten op de man of vrouw met de beurs, maar er kwam niemand. Uiteindelijk werd verteld dat we met de rekening naar de kassa moesten lopen. Het is maar dat je het weet.

Zo dat waren alle restaurants. Het wordt tijd om aan de volgende vakantie te gaan denken, ergens in novemnber/december naar de zon. En volgend jaar weer een regio in Italië uitzoeken, al heb ik nu alle regio's bijna wel gehad.

4 comments:

Theo said...

Godsamme wat een opsomming weer! Daar had je je blog makkelijk een jaar mee kunnen vullen.

Rudi Boer said...

Sommige bloggers zouden dat inderdaad doen.

Chiara said...

Ciao Gatto,ci sono ancora tanti ristornati a Trieste da provare...la prossima volta altro giro! Un abbraccio!

Renesmurf said...

Ik onthoud zulke dingen eigenlijk nooit, soms wel voorvallen of zo, maar nooit wat er op het menu stond.